Dos actors de Paris 70 amb Dani Feixas, durant el rodatge
Una escena del curtmetratge Paris 70
Una escena del curtmetratge 'Paris 70'
A l'esquerra, Dani Feixas, director de 'Paris 70'

Un curtmetratge en català sobre l’Alzheimer dirigit pel professor de la FEC Dani Feixas, candidat a les nominacions dels Premis Goya 2024

19.10.2023

El curtmetratge Paris 70, dirigit per Dani Feixas, professor i antic alumne del grau en Comunicació Audiovisual de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), és candidat a les nominacions dels Premis Goya 2024, que es lliuraran el pròxim 10 de febrer a Valladolid. Forma part de la seixantena de curtmetratges que podran votar els membres de l’Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas fins al 27 de novembre, d’entre les quals sortiran els cinc finalistes als Goya. Paris 70, que des del 2 d’octubre es pot veure a la plataforma FILMIN, també és candidat a la 29a edició dels Premis Forqué d’enguany, que se celebraran el dia 16 de desembre al Palau Municipal IFEMA de Madrid. A l’octubre es projectarà al festival FICVI de Vila-seca i al CLAM, festival cine solidari de Navarcles.

Un homenatge als malalts d’Alzheimer i als seus cuidadors

Paris 70, un curt en versió original en català amb subtítols en castellà, aborda una història d'amor familiar entre un fill i la seva mare malalta d'Alzheimer, presentant un viatge emocional d'anada i tornada a través dels records i les vivències d'una família. Es tracta, com apunta Feixas, “d’una història del final de la vida, crua i dura, però també emocionalment captivadora i inspiradora, que no només apunta al cor sinó que també ret homenatge als malalts d'Alzheimer i, sobretot, als cuidadors i cuidadores de pacients amb malalties degeneratives”.

Un curtmetratge multipremiat

Luisa Gavasa —guanyadora del Goya per La Novia— i Alain Hernández —La caza, de Netflix— coprotagonitzen Paris 70. “Se sostenen l’un a l’altre en un joc de mirades, silencis i cures que desprenen veritat”, assenyala Dani Feixas. Tots dos, juntament amb Neus Asensi —La niña de tus ojos—, ja han acumulat catorze premis d’interpretació.

Paris 70 ha obtingut una cinquantena de premis en diversos festivals de l’Estat espanyol, convertint-se en el curt més guardonat de l’any. En els Premis Fugaz 2023 —considerats els Globus d'Or dels curts a l’estat espanyol— ha estat premiat en les categories de Millor Curtmetratge, Millor Director Novell, Millor Actriu i Millor Banda Sonora. En aquest sentit, Dani Feixas remarca que és “el curtmetratge que ha rebut més premis de l’any en diferents festivals de tot l’Estat i que s’ha guanyat el respecte del públic”. Així mateix, el curt s’ha estrenat internacionalment en l’Heartland Film Festival dels Estats Units d’Amèrica.

El suport de fundacions i associacions d’Alzheimer

Per la temàtica i la manera d’abordar-la, el curtmetratge ha generat gran interès entre les fundacions i associacions de persones malaltes d’Alzheimer de l’Estat espanyol, de manera que aquestes entitats han creat un circuit de projeccions paral·leles als festivals. Segons el director, “aquestes associacions destaquen el realisme de l’obra, que empatitza profundament amb la majoria de famílies que han viscut situacions similars i la funció terapèutica que pot tenir el seu visionat”. Paris 70 ja s’ha estrenat a l’Hospital Universitari d’Astúries (HUCA), l’Hospital de la Luz de Madrid i en diverses associacions de familiars d’Alzheimer de tot l’Estat espanyol.

Entre les entitats que han donat suport al curtmetratge hi ha la Confederación Española de Alzheimer (CEAFA), la Sociedad Española de Curas Paliativas (SECPAL), la Fundación Española de Alzheimer (FAE), la Asociación de Familiares de Personas Afectadas por el Alzheimer (AFADEMA), la Càtedra de Cures Pal·liatives de la UVic-UCC, la Fundació Alzheimer Catalunya, la Sociedad Española de Geriatría y Gerontología (SEGG), la Federación Aragonesa de Familiares de Enfermos de Alzheimer, Alzheimer Center Barcelona (ACE), juntament amb la Fundació Puig-Porret i l'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC).

Paris 70 ha estat dirigit per Dani Feixas, i produït per Alba Forn i Dani Feixas, amb guió de Nach Solís. N’és la cap de Producció Paula Amat; el director de Foto, Biel Capellas; la BSO, Laura Cruells, i la directora d’Art, Evelin Hernández. El vestuari va a càrrec de Paula Ventura i el maquillatge, de Susi Rodríguez. Oriol Rojas, exalumne de Comunicació Audiovisual de la UVic-UCC i actualment professor d’aquesta universitat, hi participa com a tècnic de llums.

Aquí es pot visionar el tràiler de Paris 70.