Estudiant del doble grau MEI/MEP de la UVic-UCC

Un projecte de la UVic-UCC analitzarà els estereotips en la literatura infantil per fomentar l’esperit crític a les escoles

Europa compta amb un ric i vast patrimoni de literatura infantil, des dels contes populars dels germans Grimm (La Caputxeta Vermella, La Blancaneu, Hansel i Gretel, Les set cabretes i el llop...) fins a les històries de Hans Christian Andersen (L’aneguet lleig, La sireneta, La reina de les neus...), entre molts altres. Un dels debats socials que s’ha obert és si aquesta literatura clàssica reprodueix estereotips i prejudicis al voltant d’eixos de discriminació com ara el gènere, l’origen, la racialització, la identitat de gènere o la classe social i, per tant, si cal revisar-ne els continguts. En aquest context, i amb l’objectiu de promoure el pensament crític al voltant de la literatura infantil europea, s’ha posat en marxa el projecte de recerca “Approaching children’s literature from an intersectional perspective (Zoom Out)”. Liderat per la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través del Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG), és finançat pel programa europeu Erasmus+.

“Zoom Out” parteix de la premissa que és necessari conservar el llegat de literatura infantil europea —el 2 d’abril se celebra el Dia Internacional del Llibre Infantil per commemorar el naixement de H. C. Andersen—, ja que aquest patrimoni literari conté eines per promoure valors importants. També considera que els llibres s’han de llegir segons el seu context històric, més enllà del seu contingut literal i comprendre’n el contingut metafòric i simbòlic (per exemple, en els contes de fades). A més, defensa que el lector no és un subjecte passiu sinó actiu, que crea les seves pròpies interpretacions.

“El projecte europeu “Zoom Out” no pretén jutjar els llibres ni etiquetar-los sinó que té com a objectiu proporcionar recursos pedagògics per promoure el pensament crític, entenent que els nens i les nenes, amb l’acompanyament i l’ús dels instruments adequats, poden gaudir d’aquests llibres des d’un punt de vista més escèptic”, explica Gerard Coll-Planas, investigador principal del projecte “Zoom Out” i director del CEIG.

Implicació de professorat i alumnat d’Europa

L’objectiu principal del projecte “Zoom Out” és utilitzar la literatura infantil per desenvolupar les competències lingüístiques, i també el pensament i l’anàlisi crítics entre l’alumnat. Això es vol aconseguir amb la implicació del professorat i de l’alumnat de les escoles en l’elaboració de recursos educatius per fomentar competències socials i interculturals des d’una perspectiva interseccional. L’aplicació de la interseccionalitat consisteix a entendre com diferents eixos de l’experiència vital de cada persona (origen, classe social, identitat de gènere, afiliació religiosa, etc.) interactuen i poden generar situacions de desigualtat específiques. Per tant, no es tracta de sumar els eixos de desigualtat en l’experiència de l’alumnat i del professorat a les aules, sinó de parar atenció en la interacció d’aquests eixos i les situacions de vulneració personal i desigualtat que es poden produir.

A més a més de Gerard Coll-Planas, en el projecte “Zoom Out”, hi participen les investigadores de la UVic-UCC Glòria Garcia-Romeral, Auba Llompart, Caterina Riba, Mar Binimelis, Marina García i Lorena González. La recerca es desenvoluparà amb dues escoles catalanes —La Sínia (Vic) i l’Escola Joan Miró (Barcelona)— a més a més de l’escola polonesa Zezpol Szkol w Dobrzeniu Wielkim i l’escola croata Osnovna skola Josip Pupacic. En el projecte, també hi participaran altres entitats relacionades amb el món educatiu, com les associacions no governamentals Fundacja Laboratorium Zmiany (Polònia); Petit Philosophy (Croàcia); l’Associazione SCOSSE (Itàlia), i Il Pungiglione Società Cooperativa Sociale Impresa Sociale (Itàlia). Aquesta recerca, que tindrà una durada de 36 mesos (fins al setembre del 2026), compta amb un pressupost de 400.000 euros.

Recursos innovadors i atractius

El caràcter innovador del projecte “Zoom Out” rau en el fet que des d’un començament fa partícips l’alumnat i el professorat en l’elaboració de materials pedagògics. “Això permetrà mapejar les necessitats reals que existeixen a les aules i elaborar els materials des d’una aplicació pràctica i consensuada”, explica Coll-Planas. En concret, en aquesta recerca aplicada a l’àmbit de l’educació primària i inicis de la secundària es treballarà amb grups d’alumnat d’entre 6 i 12 anys.

En el transcurs d’aquest projecte es faran tallers amb el professorat (dues sessions), amb professorat en formació (dues sessions) i amb alumnat (una sessió per a cada grup d’edat: 6-7 anys, 8-10 anys i 11-12 anys). Aquests tallers donaran peu a l’elaboració de materials pedagògics específics: una Caixa d’Eines i un Manual de pràctiques prometedores, amb continguts i exercicis pràctics d’experiències prèvies d’altres projectes de recerca contemporània en l’ús de referents literaris per explorar les desigualtats a l’aula.

L’aplicació d’aquests materials es posarà a prova en unes altres sessions pràctiques: tres sessions amb professorat, tres sessions amb professorat en pràctiques i dues sessions amb alumnat. El projecte també inclou la realització de materials de formació específicament orientats al professorat, perquè puguin adaptar els materials existents i aplicar la interseccionalitat en el seu propi context pedagògic, i una campanya de sensibilització.

La reunió de llançament del projecte “Zoom Out” amb tots els socis va tenir lloc el passat 12 i 13 de març. Aquest projecte compta amb la col·laboració del Centre d'Innovació i Formació en Educació (CIFE) de la UVic-UCC.