Docència

Visita d'una delegació de la UVic-UCC a l'ICE de la UPV

Una delegació de la UVic-UCC visita l'ICE de la Universitat Politècnica de València

22.02.2024

Una delegació de la UVic-UCC formada pel vicerector de Professorat, Albert Juncà; la vicerectora d’Ordenació Acadèmica, Àngels Pinyana; l’adjunt al vicerector de Professorat, Jordi Chumillas, i el director del CIFE,  Antoni Portell, va visitar l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Politècnica de València (UPV), un ICE de referència a l’Estat espanyol, amb una llarga trajectòria en els camps de la formació del professorat, la innovació docent a la universitat i la recerca en educació superior.

L’objectiu de la visita era conèixer de primera mà els programes d’innovació educativa que l’ICE ha portat a terme, sorgits de les convocatòries aprenentatge i docència (PIME, EICE i BPD) i fer una atenció especial a l’acompanyament que rep el professorat que hi participa. Per altra banda, la trobada també va servir per conèixer el camí que ha fet aquesta institució en relació amb el desenvolupament acadèmic i la seva vinculació amb la formació i avaluació de la docència, coincidint amb el moment en què des de la UVic-UCC s’està avançant en aquesta direcció, seguint les directrius que marca el Programa de apoyo para la evaluación de la calidad de la actividad docente del profesorado universitario d’ANECA. Durant la visita, tant la directora de l’ICE UPV, Amparo Fernández, com bona part del seu equip de pedagogues, van compartir amb la UVic-UCC la seva estratègia i enfocament, basats en el lideratge per al canvi, aspecte essencial a l’hora d’avançar i implicar el professorat en les seves propostes.

Un dels aspectes de què es va parlar és de l’arquitectura curricular o modular, entesa com l’itinerari formatiu que cada professor va traçant pel que fa a l’enfocament acadèmic de la docència, i també l’acompanyament que l’ICE fa al professorat que participa en les diferents formacions, programes i convocatòries.

La trobada es va completar amb una altra sessió de treball amb tres professores de diferents escoles tècniques de la Universitat Politècnica de València, que van explicar el seu desenvolupament professional a partir de diferents itineraris formatius, i com valoraven tant la seva experiència i trajectòria docent, com la seva participació en programes d’innovació i formacions de llarga durada com és el Diploma d'Expert en Pedagogia Universitària (DEXPU), una de les estratègies formatives del pla de suport al desenvolupament professional del professorat de la UPV.

Un dels moments de la visita es va dedicar a compartir amb el vicerector de Professorat i Ordenació Acadèmica de la UPV reptes i inquietuds en relació amb el desenvolupament professional docent i l’avaluació del professorat.

Aquesta trobada s'ha dut a terme gràcies a la coneixença sostinguda en els anys entre la directora de l’ICE UPV i el director del CIFE de la UVic-UCC, Antoni Portell, que van coincidir en la Junta Directiva de REDU, en qualitat de presidenta i de secretari, respectivament.