Salvador Macip
Antoni Tort, Salvador Macip i Jordi de San Eugenio
Aspecte de la sala on es va fer la clausura de la DTW

Unes 300 persones participen en la 3a Doctoral Training Week

24.03.2022

Un total de 304 persones, de les quals 224 en format virtual i 80 presencials, van assistir a la 3a edició de la Doctoral Training Week (DTW), la setmana formativa organitzada per l’Escola de Doctorat i adreçada a doctorands i directors de tesi de la UVic-UCC, que va tenir lloc del 14 al 18 de març de 2022. En el conjunt de les 11 activitats proposades (cal tenir en compte que una d’elles, el pla de recerca, es va subdividir en 6 grups, segons l’àmbit de coneixement), s’hi van inscriure un total de 337 persones. Els assistents van ser majoritàriament doctorands de tots els deu programes de doctorat de la UVic-UCC, alguns directors de tesi i, en el cas de la conferència de clausura, també membres de tota la comunitat universitària. Enguany totes les activitats van ser en format híbrid.

Antoni Tort, director de l’Escola de Doctorat, valora: “La celebració de la DTW representa un element fonamental en el conjunt de les activitats formatives que l’Escola de Doctorat UVic-UCC planifica per a cada any acadèmic. La 3a edició avança en la seva continuïtat tot i el període de pandèmia que deixem enrere. La DTW pretén ajudar la formació dels doctorands i doctorandes amb propostes diversificades tant en continguts, com en estratègies i en llengües per afrontar totes les exigències que la carrera investigadora reclama”.

Salvador Macip parla del paper dels científics

La conferència de clausura de la Doctoral Training Week, que cada any va a càrrec d’un investigador de prestigi, va tenir lloc el divendres 18 de març i enguany va ser impartida pel Dr. Salvador Macip, investigador i professor del Departament de Biologia Molecular i Cel·lular de la Universitat de Leicester, Regne Unit, i de la UOC. Macip, conegut també pel seu vessant de divulgador científic, va tractar els reptes de la ciència en el segle XXI, fent èmfasi al rol de l’investigador a la societat.

Macip va exposar que “cal abordar el concepte de salut planetària perquè quan un hàbitat s’altera afecta la resta”. En aquest sentit, “el repte principal en biomedicina és la cerca de la millor qualitat de vida durant més temps”. Pel que fa a la covid-19, el científic va comentar que les pandèmies han existit històricament i continuaran sent-hi, així que cal preparar-nos-hi i una manera de fer-ho és invertint en recerca i recursos. Segons va explicar el conferenciant, els països amb més acceptació de la vacuna són els que ara tenen menys impacte de la covid-19.

Salvador Macip va dir que cal comunicar bé el coneixement de la universitat i saber transmetre'l a la societat, i va recordar que els científics treballen per a la societat. La tasca dels científics és, en opinió seva, saber com funcionen les coses i trobar el camí que et porta a descobrir la realitat. “Un científic ha de saber dir “no ho sé” i ha de saber canviar d’opinió, dues coses que un polític mai farà”, va apuntar. També va afegir que en totes les disciplines de la ciència, cada investigador ha de trobar un repte personal que defineixi com canviarà la societat. El repte de Macip gira entorn de l’envelliment i la qualitat de vida.

El professor va acabar la conferència remarcant la figura de grans científics, com Ramón y Cajal, que a més també era un gran artista i un humanista, i fent una reflexió per deixar de dividir entre ciències i lletres. La conferència de clausura va quedar enregistrada i es pot recuperar a l'enllaç següent https://www.youtube.com/watch?v=gG4ckMYhI38.