Skip to main content

Docència

Escola i Universitat- Descoberta de l'entorn
Escola i Universitat- Descoberta de l'entorn
Escola i Universitat- Descoberta de l'entorn
Escola i Universitat-Descoberta de l'entorn
P5-Escola i Unviersitat-Descoberta de l'entorn

UVic i Escola Salarich posen en marxa un projecte sobre ensenyament competencial amb infants de P5

20.04.2021
Share

Les escoles aposten cada cop més per l’ensenyament competencial ja que permet donar als alumnes les eines i estratègies necessàries per aprendre al seu propi ritme i adquirir competències, procediments i actituds per desenvolupar-se de manera autònoma. Però, com s’aprèn a ensenyar per projectes competencials?

Durant aquest segon quadrimestre, la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic i l’Escola Salarich de Vic, dins el projecte Escola i Universitat, han posat en marxa el projecte Mons Imaginaris, que permet que estudiants de primer curs del grau de Mestre en Educació Infantil puguin treballar un projecte multidisciplinari amb nens i nenes de P5 que es desplacen un cop per setmana a la Universitat. Segons la professora i coordinadora del projecte Escola i Universitat, Mia Güell, “oferir aquesta possibilitat als estudiants de Mestre que tot just comencen el grau és tota una declaració d’intencions, ja que treballar per projectes implica un major grau de complexitat i requereix que es posi d’acord el professorat de diferents disciplines”.

El projecte Mons Imaginaris treballa diversos aspectes que es donen en aquesta etapa educativa de P5, i per això involucra el professorat de les assignatures de Naturalesa del coneixement artístic i literari, d’Educació audiovisual i TIC i Didàctica artística. “Tant els mestres des de l'escola com l’alumnat i professorat dels graus analitzen, reflexionen i amplien, si escau, el que s'ha estat treballant a la Universitat. El fet de poder observar com els estudiants (de l’escola i de la Universitat) interactuen entre ells ofereix una oportunitat única que tant els mestres com els professors coincideixen a destacar com a essencial i bàsica per a l’exercici de la professió i que poques vegades es té l’oportunitat d’experimentar”, afirma Güell.

Els Mons Imaginaris 

Mons Imaginaris s’estructura al voltant d’activitats i tallers que parteixen de l’adaptació d’una rondalla popular de Nigèria que es diu “L’arbre màgic”, en què els protagonistes són un baobab i un nen.

A partir d’aquesta rondalla es posen en marxa un conjunt d’activitats relacionades amb la història, entre les quals una visita a l’exposició Goula. Projecte d’art, joc i memòria al Museu de l’Art de la Pell; una descoberta de l’entorn, fent un exercici d’observació i de dibuix  dels arbres;  i diversos tallers que permetran continuar treballant en la creació i el joc de mons imaginaris: un taller de creació de llibrets, dibuix i punts de llibre; un taller de fusteria i geometria; un taller de reporters i un taller de robòtica. Per últim  hi haurà una biblioteca de recursos on els infants poden consultar llibres, jocs i tablets per agafar inspiració a l’hora de crear "mons imaginaris". Tot el material servirà per documentar les sessions i fer el retorn a les famílies.

Els estudiants de la UVic s’han hagut d’encarregar prèviament de fer l’adaptació de la història, organitzar els tallers i planificar com es treballarà a l’aula. Un cop acabades les sessions, es reuniran, juntament amb els professors, per debatre, d’acord amb la metodologia Responsive Teaching, què ha passat i com ha anat.

Gisela Genaró, en nom i representació de les tutores de P5 de l’Escola Salarich, opina que  “el projecte és una gran oportunitat per als nens i nenes, sobretot en aquest any de pandèmia, ja que ens ha permès sortir de l’aula, estar en uns espais diferents i poder utilitzar uns materials que a l’escola no tindríem”. També posa de manifest l’atenció individualitzada que reben els infants per part dels futurs mestres, “la qual cosa els permet aprofitar tots els recursos pedagògics que se’ls posa a l’abast”.

Dins el projecte Creuant Mirades

Mons Imaginaris, emmarcat en el programa Escola i Universitat, forma part del projecte Creuant Mirades, que impulsa la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i que vetlla per una formació inicial de qualitat dels futurs mestres, posant la mirada en el territori. El projecte té diversos programes amb l’objectiu de fomentar un espai de diàleg i reflexió entre la Universitat i les escoles de l’entorn, amb la vista posada en la innovació educativa. Compta amb el suport de l’Ajuntament de Vic des del 2017.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns