Assistents a la reunió
Rectors de la reunió

Vic reuneix els set socis del consorci Universitats Europees del qual forma part la UVic-UCC

La setmana passada la UVic-UCC va acollir la trobada del consorci d’Universitats Europees del qual forma part amb l’objectiu d’obtenir el reconeixement com a Campus Europeu per part de la Comissió Europea. Aquest partenariat, integrat per set universitats de diferents països, treballa en un projecte en el marc de la iniciativa Universitats Europees Erasmus+, coordinat per l’Artevelde University of Applied Sciences (Bèlgica).

La proposta en què participa la UVic-UCC s’anomena “UP University – Responsible living for the next generations” i s’espera que es resolgui a finals de juliol. Amb independència del resultat de la sol·licitud de finançament del projecte, la trobada va servir per refermar la voluntat de les set universitats participants de continuar treballant per establir un estret consorci de col·laboració per a la internacionalització de la UVic-UCC i els altres socis de l’aliança.

En el seu discurs d’obertura de les sessions de treball, Josep Eladi Baños, rector de la UVic-UCC, va manifestar que aquesta mena d’aliances ens “ofereixen l'oportunitat d'accelerar el pas i permetre a les nostres universitats accedir a oportunitats de finançament i col·laboració que altrament quedarien fora de l'abast de cada soci pel seu compte”. Tot seguit, va destacar el fort compromís que es percep en cada soci i, especialment, l’excepcional bona sintonia, confiança i obertura existent entre els equips rectorals i de treball de les set universitats.

Set universitats regionals d’arreu d’Europa

El consorci, anomenat UP University, l’integren les següents universitats: l’Artevelde University of Applied Sciences (Gant, Bèlgica), la HAN University of Applied Sciences (Arnhem/Nijmegen, Holanda), la IMC University of Applied Sciences Krems (Krems-an-der-Donau, Àustria), la Oulu University of Applied Sciences (Oulu, Finlàndia), la FH Münster University of Applied Sciences (Münster, Alemanya i la Vasile Alecsandri University of Bacau (Bacau, Romania), a més de la UVic-UCC.

Els set socis tenen en comú el fet de ser universitats regionals i es complementen pel que fa a programes educatius i a camps d'especialització. “Treballem juntes per esdevenir Universitats Europees i establir així un marc interregional sòlid, que augmenti les oportunitats regionals d'innovació i creixement i, com a tal, esdevingui un actiu inestimable per difondre, de manera més equitativa, la força econòmica i el benestar individual a tot Europa”, explica el rector. En aquest sentit, afirma, la visita de la setmana passada “va fer palès l’interès per part de totes les universitats del consorci de continuar avançant en el progrés de cada regió, però amb la mirada posada a Europa i de manera conjunta”.

Un dels principals reptes conjunts dels socis és el de desenvolupar un model de vida responsable per a la pròxima generació, unint els esforços del total de 9.800 membres de PDI i PAS i dels 100.000 estudiants que sumen els integrants. Es planteja abordar aquesta missió mitjançant la cocreació de solucions innovadores per a reptes regionals d’alta prioritat i proporcionar una educació orientada a generar solucions de futur. Les eines principals seran l’elaboració de programes acadèmics conjunts, la recerca i transferència de coneixement i, especialment, la facilitació de la mobilitat d’estudiants, PDI i PAS.

Les Universitats Europees: aliances transnacionals

Les Universitats Europees són aliances transnacionals d'institucions d'educació superior de tota la UE que s'uneixen en benefici dels estudiants, els professors i la societat. Amb el suport financer dels programes Erasmus+ i Horizon Europe, milloren la qualitat, la inclusió, la digitalització i l'atractiu de l’educació superior europea. Des de la primera convocatòria de la iniciativa Universitats Europees, s’han constituït 44 aliances integrades per unes 340 institucions d'educació superior de 31 països, que representen un 5 % de les universitats europees. L’objectiu de la Unió Europea és arribar el 2024 a 60 aliances d’Universitats Europees, que integrin més de 500 institucions d’Educació Superior, amb un total de 1.100 milions d’euros del Programa Erasmus+.

Aquesta iniciativa ajuda les universitats a anar més enllà dels models existents de cooperació en educació superior. Les Universitats Europees hauran d'actuar com a models de bones pràctiques per augmentar progressivament la qualitat, la competitivitat internacional i l'atractiu de l'educació superior europea.

La pròxima trobada del consorci tindrà lloc a la HAN University of Applied Sciences (Arnhem/Nijmegen, Països Baixos) al mes d’octubre, amb l’objectiu de continuar trobant sinergies, enfortint vincles i consolidant línies de treball comunes.