Portada del llibre FC Barcelona. History, Politics and Identity

Xavier Ginesta i Jordi de San Eugenio, editors d'un llibre sobre història, política i identitat del FC Barcelona

Aquest mes d’abril s’ha publicat FC Barcelona. History, Politics and Identity (Routledge, 2024), editat per Xavier Ginesta i Jordi de San Eugenio, ambdós professors i investigadors de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC) de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i investigadors del grup de recerca TRACTE, juntament amb Jim O’Brien, professor i investigador visitant d’aquesta universitat.

El llibre es presentarà el pròxim dimarts 16 d’abril, a les 18.30 h, a la llibreria de Vic Muntanya de Llibres (c. Verdaguer, 24). En l’acte, hi seran presents, a banda dels editors —Ginesta, San Eugenio i O’Brien—, el degà de la FEC, Josep Burgaya, juntament amb col·laboradors catalans que han participat en la seva redacció.

Un estudi acadèmic sobre el FC Barcelona

FC Barcelona. History, Politics and Identity és un estudi coral, acadèmic, crític i aprofundit del FC Barcelona (Barça), escrit en anglès, que explora les dimensions històrica, política, cultural i comercial d'aquesta institució esportiva global. Està dividit en quatre seccions principals: història i identitat; narratives i comunicació; management, reputació i diplomàcia, i impacte del Barça en mercats exteriors.

El llibre examina per què i com el club va créixer des de la seva gènesi com a petita organització esportiva, el 1899, fins a convertir-se en un gegant contemporani que ha donat forma i ha transcendit el futbol. Considera com la globalització, la identitat cultural i la ideologia poden ajudar a entendre el desenvolupament del Barça, però també com el creixement del fenomen del FC Barcelona ajuda a entendre millor aquelles forces que configuren les societats globals contemporànies. Reuneix acadèmics destacats d'arreu del món per examinar temes clau com ara la governança, les relacions del club amb la política regional i nacional, la construcció de la seva narrativa, la cultura del fan, els mitjans digitals i corporatius de l’entitat, la marca, la comercialització i la diplomàcia esportiva, i s’hi exploren temes com el debat de la Super League Europea i l'ascens de Lionel Messi com a icona mundial. També inclou una sèrie de capítols sobre la importància del FC Barcelona arreu del món, fins i tot a l’Amèrica Llatina, als Estats Units, a l’Àfrica i a l’Àsia Oriental.

Segons els editors, es tracta “del primer llibre científic que fa una radiografia col·lectiva i social del Barça, entenent el club com una institució arrelada al territori i amb una dimensió simbòlica especial”. I afegeixen que “és un estudi de cas compilatori de diferents autors d’arreu del món; només existeix un llibre similar sobre el Manchester United editat ja fa temps, el 2004 (Manchester United: A Thematic Study)”.

El simposi FC Barcelona: Història, Política i Identitat, com a prèvia

En el context de l’edició del llibre, el 24 de novembre de 2022 va tenir lloc a la UVic-UCC el simposi FC Barcelona: Història, Política i Identitat. L’acte va reunir autors de diverses parts del llibre FC Barcelona. History, Politics and Identity i altres experts que van reflexionar sobre el FC Barcelona pel que fa a qüestions com la identitat i la història del club, la seva governança i regulació interna, la perspectiva dels seus seguidors, així com la representació del club als mitjans de comunicació i com se n’ha informat, entre altres qüestions d’actualitat.