UVic pren mesures contra la calor

La UVic pren mesures per a períodes de calor intensa

29.06.2023

Els efectes de la crisi climàtica fan preveure que cada vegada hi haurà més freqüència i intensitat de períodes de calor intensa o molt intensa. Davant d’aquest escenari, l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals ha definit un Pla d’acció per a períodes de calor intensa.

La Reial decret llei 4/2023, d’11 de maig, estableix mesures de protecció per als treballadors exposats a temperatures extremes. Segons avisos de fenòmens meteorològics adversos de nivell taronja o vermell, marcats per l’AEMET o el Servei Meteorològic de Catalunya, és obligatori adaptar les condicions de treball a l’aire lliure i en locals de treball que no puguin quedar tancats. En aquests casos, la Unitat de Benestar i Seguretat Laboral contactarà amb aquelles persones que es puguin veure afectades per aquestes condicions per tal de valorar la situació i prendre les mesures preventives adients.

Adequació d'espais climàtics

En la mateixa línia del concepte de refugis climàtics, s’han establert quatre espais tancats, climatitzats i accessibles per a poder-hi a treballar en cas que el lloc de treball superi la temperatura de 27ºC,  segons estableix la normativa actual. Aquests espais són aules TIC i aules docents, i per fer-ne ús s’ha de comunicar a la Unitat de Benestar i Seguretat Laboral.

Recentment, s’ha instal·lat aire condicionat en tres espais de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, un d’ells a la Secretaria i els altres a dos en departaments. D’aquesta manera s’ha pogut resoldre la necessitat de poder treballar a una temperatura adequada en períodes de calor. Una altra acció portada a terme és la instal·lació de làmines protectores a l’exterior dels vidres de les dues façanes de l’edifici F, orientades a cara sud. Un cop valorats els resultats de la seva eficiència, es considerarà aplicar-ho també a altres edificis

Una altra mesura preventiva és l’adquisició de polseres de control de cop de calor. Aquestes polseres mesuren la temperatura corporal i, quan detecten perill de patir un cop de calor, emeten una melodia d’alerta i s’encén un llum LED vermell intermitent. Aquestes polseres estan a disposició del personal treballador que hagi de fer treballs a l’exterior en períodes de calor intensa o molt intensa.

Campanya Protegeix-te de la calor a la UVic

La UVic també s'adhereix a la campanya Protegeix-te de la calor, promoguda pel Sistema d’Emergències Mèdiques, i s’han adaptat els consells que es promouen des d'aquesta campanya a l'àmbit universitari. Són un conjunt d’infografies amb diferents consells i informacions sobre la calor les quals s'aniran difonent.

Per a qualsevol consulta o incidència cal dirigir-se a l’Àrea d’Infraestructures i Serveis Generals a través del correu prevencio@uvic.cat.