Skip to main content

Docència

Seminari sobre el Programa Docentia celebrat a la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria

La UVic-UCC, al seminari sobre l’actualització del programa Docentia

26.01.2023
Share

La setmana passada el vicerector de Professorat, Albert Juncà, i el director del CIFE, Antoni Portell, van participar en el Seminari sobre l’actualització del Docentia: com alinear el Programa Docentia d’ANECA amb un marc de desenvolupament professional docent, juntament amb representants de més de trenta universitats. Organitzat per la REDU (Red de Docencia Universitaria), de la qual la UVic-UCC és sòcia, el seminari va tenir lloc a la Universitat de Las Palmas de Gran Canaria.

El seminari va incloure la presència d’experts com Eduardo García (Universitat de Sevilla), especialitzat en mètodes d’investigació i diagnòstic en educació; Amparo Fernández (ICE de la Universitat Politècnica de València), experta en docència universitària i formadora, i Javier Paricio (Universitat de Saragossa), especialista en qualitat de l’educació superior. També hi participaren representants d’ANECA i d’algunes agències de qualitat autonòmiques, com ara la de Madrid, el País Basc o Canàries. Fernández i Paricio són col·laboradors habituals en les formacions organitzades des del CIFE i adreçades al PDI. En el cas de Paricio, va ser també el conferenciant a l'acte institucional del 25è aniversari de la UVic-UCC, celebrat el mes de maig passat.

Amb el Programa UDocentia en marxa a la UVic-UCC i el Programa FORMA’T de formació del professorat consolidat, la trobada generava un interès especial a l’hora d’explorar com establir vincles entre els dos programes amb la finalitat d’oferir al PDI de la UVic-UCC un programa de desenvolupament professional lligat a l’avaluació de la qualitat de la docència.

Al llarg de les diferents ponències es va fer palesa la connexió necessària entre l’avaluació de la qualitat docent i el desenvolupament professional del professorat, aspecte que, en paraules d’Eduardo García, es tradueix en la importància “d’ubicar-nos en un nou escenari: el d’una carrera docent basada en la formació i la qualificació per a la docència a partir del desenvolupament professional continu”.

Al seu torn, Amparo Fernández va referir-se al fet que “la docència és un territori complex davant del qual és necessari tenir un mapa per no perdre’ns i saber què és i què no és un marc de desenvolupament docent”. Es va centrar en la idea de mapa basat en uns estàndards i uns nivells. Al llarg de la seva intervenció es preguntava “quina idea de qualitat hi ha en les pràctiques actuals d’avaluació de la docència? Quin model d’ensenyament s’hi amaga al darrere? Reproductiu? Constructiu? Què entenem per ‘bona’ docència?”... tot fent referència al Marco de desarrollo académico docente (MDAD) impulsat per REDU i que és un dels pilars sobre els quals se centra el Programa FORMA’T de la UVic.

Va completar la sessió Javier Paricio, que va anar més enllà tot concretant, a tall de proposta, sis estàndards per a l’avaluació del professorat des dels nivells 1 i 2 de l'MDAD. En aquest sentit, Paricio afirmava que “els objectius de la institució universitària en matèria docent es tradueixen en un model de desenvolupament del professorat des del qual es planifica formalment un programa Docentia”.

El segon dia de seminari es va dedicar a la realització de dos tallers consecutius, on els representants de les diferents universitats van compartir la seva experiència amb relació al tema central de la trobada, èxits i/o dificultats amb què es troben i interrogants que van poder ser contrastats per tothom.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns