Jornada formativa “Del Laboratori al Mercat. Valorització de Tesis Doctorals”
Jornada formativa Del Laboratori al Mercat. Valorització de Tesis Doctorals

Tres tesis doctorals de la UVic-UCC fan un pas més per ser valoritzades

13.06.2024

La primera edició de la jornada formativa Del Laboratori al Mercat. Valorització de Tesis Doctorals, organitzada per l’Escola de Doctorat i l’Oficina de Transferència de Coneixement (OTC), ha donat peu a la presentació de tres sol·licituds, de tres tesis doctorals que s’estan elaborant a la UVic-UCC, a la convocatòria d’Ajuts d’Indústria del Coneixement d’AGAUR. Aquesta convocatòria té per objectiu valoritzar i/o transferir el coneixement generat a les universitats i als centres de recerca de Catalunya. En cas de resultar beneficiaris dels ajuts suposaria obtenir el finançament necessari per apropar al mercat els projectes derivats de les tesis, i l’oportunitat per als investigadors de gaudir d’un programa d’acompanyament en el camí cap a la transferència, a més a més de suport expert extern.

En aquesta convocatòria d’AGAUR, les tres sol·licituds presentades opten a dues modalitats: modalitat A (Llavor), per a projectes innovadors amb potencial d’incorporació al sector productiu, i modalitat B (Producte), que consisteix en ajuts destinats a l’obtenció del prototipus i a la valorització i transferència dels resultats d’investigació generada per equips de recerca de Catalunya.

Una de les sol·licituds de la UVic-UCC que s’han presentat a la modalitat A porta per títol “Lemnafilms”. Tracta d’una combinació de llentia d’aigua (Lemna sp.) i biofilms fluvials com a solució basada en la natura de baix cost per al tractament d’efluents secundaris d’aigües residuals en depuradores urbanes petites. Meritxell Abril (científica responsable) i el doctorand del programa de doctorat en Ciències Experimentals i Tecnologies Lluís Bertrans Tubau (científic emprenedor), encapçalen aquesta proposta vinculada al CT BETA i presentada en la modalitat A (Llavor).

L’altra sol·licitud de la modalitat A és la que ha presentat l’equip investigador format per Malu Calle Rosingana (científica responsable) i la doctoranda del programa de doctorat en Ciències Experimentals i Tecnologies Meritxell Pujolassos Tanyà (científica emprenedora), ambdues del grup de recerca BI-SQUARED. En aquest cas, han presentat una proposta d’eina innovadora basada en el microbioma per a l’avaluació personalitzada de la salut intestinal, que ajuda els usuaris a comprendre millor la salut digestiva i la presa de decisions informades sobre el seu benestar. El títol del projecte és:Biom4Health: a novel microbiome-based technology for health evaluation” i s’ha presentat en la modalitat A (Llavor).

Pel que fa a la modalitat B (Producte), s’ha presentat “PEPSSI (Producció Innovadora de Bioestimulants basats en EPS a través de Fermentació en Estat Sòlid en un context Economia Circular)”, que consisteix en la producció i extracció ’'exopolisacàrids (EPS), a partir de la fermentació en estat sòlid de residus i subproductes agroalimentaris, en una escala de planta pilot, per ser utilitzats com a bioestimulants i millorar la producció vegetal en condicions d'estressos abiòtics (estrès hídric, salí o de temperatura). És una proposta presentada per membres del CT BETA, encapçalada per Óscar Martínez Avila (científic responsable) i Enric Garcia Muchart (científic emprenedor), doctorand del programa de doctorat en Ciències Experimentals i Tecnologies.

La formació doctoral Del Laboratoria al Mercat. Valorització de Tesis Doctorals, impartida per Top Innovation - TopBrands Consulting, consultoria experta en vendes d’alt rendiment, innovació, internacionalització, emprenedoria i formació, va tenir lloc el 10 d’abril passat a Casa de Convalescència. Durant la jornada, inclosa en el Pla d’actuació de l’Escola de Doctorat de la UVic-UCC 2023-2027 amb l’objectiu de fomentar l’impacte social a curt i llarg termini dels resultats de les tesis doctorals, es va treballar la proposta de vuit projectes de tesi, amb la finalitat que cada un dels participants pogués identificar quin potencial valoritzador tenia la seva proposta i emportar-se el seu propi One pager tecnològic.

En aquesta primera edició, hi van participar vuit doctorands i un director de tesi vinculats a tres programes de doctorat: Ciències Experimentals i Tecnologies, Medicina i Ciències Biomèdiques, i Bioinformàtica. La intenció per als pròxims cursos acadèmics és ampliar la proposta en forma d’assessoraments i acompanyaments als projectes de tesi de tots els àmbits dels deu programes de doctorat, per tal que els doctorands prenguin consciència de la importància de transferir els resultats de la recerca a la societat i facin una autodiagnosi de la potencialitat dels resultats de les seves tesis doctorals.

La jornada forma part del pla formatiu organitzat per l’Escola de Doctorat, amb una seixantena de propostes formatives, entre transversals i específiques, de cada programa de doctorat.